ההפקעת וגם הרווחת? יש לקזז מהיטל ההשבחה את עלויות הבנייה בשטחים שהוקצו לרשות המקומית

מאמר דעה מאת עו"ד אלירן דדון, שותף במשרד עורכי הדין גינדי כספי ושות', באתר ישראל היום

שטחים לצרכי ציבור הם מרכיב חיוני ליישובים עירוניים, ודרושים, בין היתר, להקמת מוסדות חינוך, משרדי עירייה ומבני ציבור נוספים. עם זאת, בשל המחסור בקרקעות זמינות במרכזי הערים, נוצר קושי ממשי בהקצאת קרקעות לשימושים אלה.

לאור זאת, החלו ועדות ורשויות מקומיות רבות ליישם פתרונות חדשים ויצירתיים להקצאה של שטחי ציבור, בין היתר באמצעות הוראות בתוכניות שמחייבות הקצאה של שטחים מבונים לצרכי ציבור. כלומר, בשונה מהוראות בתוכנית אשר מפקיעות שטחים מוגדרים (הפקעה אופקית – קרקע), ומשנות בהכרח את גבולות המקרקעין, הרי ש"הקצאות ורטיקליות" מאפשרות הקצאה של שטחי רצפות לצרכי ציבור במבנים מעורבי-שימושים במסגרת בנייה עתידית, שתבוצע במקרקעין וללא שינוי בגבולות המגרש (הפקעה אנכית – שטח מבונה).

בנוסף למורכבות המעשית שבשילובם של מספר שימושים שונים במבנה אחד – כגון בניין המכיל חנויות מסחריות, דירות מגורים, משרדים עירוניים או מוסדות חינוך תחת קורת גג אחת, הקצאה ורטיקלית של שטחים מבונים עשויה להיתקל באתגרים משפטיים, תכנוניים ושמאיים רבים, הן בהיבטי היטל השבחה והן בשאלת עלויות הבנייה.

נסקור את החלטתה של ועדת ערר לפיצויים ולהיטל השבחה במחוז חיפה, אשר נדרשה להכריע בשתי שאלות עקרוניות ביחס לתוכנית משביחה, שבמסגרתה הוקצו שטחים מבונים לרשות מקומית: האם בעת עריכת שומת היטל ההשבחה יש להביא בחשבון ההשבחה ב"מצב החדש" את השטחים שהוקצו לטובת הרשות המקומית בתוכנית? ומיהו הגורם אשר נדרש לשאת בעלויות הבנייה של שטחים אלה?

מי יבנה ומי ישלם?

למאמר המלא של עו"ד אלירן דדון, שותף במשרד עורכי הדין גינדי כספי ושות', באתר ישראל היום - לחצו כאן

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

חזרה למעלה