"האמצעי של הממשלה הוא קיפאון במקום להגדיל ההיצע, וזה שגוי"

"הממשלה טועה – קיפאון לא יוריד את מחירי הדיור"

האם ההאטה ברכישת דירות בשנה החולפת מעידה על מגמה שתביא בסופה לירידות מחירים, או דווקא להיפך? עו"ד זיו כספי, מומחה לנדל"ן: "במקום להגדיל את ההיצע, האמצעי של הממשלה הוא קיפאון, וזה שגוי"

בילי פרנקל

נתוני משרד האוצר שפורסמו השבוע מלמדים על שפל של שבע שנים בכל הקשור למספר עסקאות של דירות, עם כ-94 אלף דירות בלבד שנרכשו במהלך שנת 2017. האם הקיפאון מלמד על מגמה חיובית, שתביא בסופה לירידות מחירים בשוק הדיור, או להיפך?

כספי ביקר בדיון את מהלכי הממשלה, המעודדים יצירת קיפאון בשוק הדיור. "אתה צריך לדאוג לזה שהשוק ימשיך להתקיים, כי אם לא יהיו קבלנים – מחר לא יהיה שוק", אמר.

"הקיפאון מאוד מסוכן משום שנכון להיום המצב הוא שאם אתה תתבונן על כל הספקים וגורמי המשנה, החל מאדריכלים, עורכי דין, קבלני משנה, קבלני המטבחים וכיוצא באלה – אתה תמצא מצוקת מזומנים כבדה מאוד", הוסיף. "נוצר מצב שרוב הדירות, שהם לא דירות שיוצאות במחיר למשתכן, לא נרכשות".

מסילתי לעומת זאת, ציין כי הממשלה משיגה את היעדים שהציבה, בכל הקשור להרחקת המשקיעים מהשוק. "המטרה הייתה להוריד את המחירים, אבל כדי להוריד מחירים צריך בשלב ראשון להאט פעילות מסויימת בקרב קבוצה מסויימת ולדאוג למצב שמי שצריך לקבל דירות במדינת ישראל יקבל אותם", אמר.

עוד ציין כי להערכתו, הקיפאון יוביל ליציבות ולירידות מחירים קלות בהמשך, בעיקר במקומות שבהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן. לדבריו, "השוק יושב על הגדר ובאיזשהו שלב המוכרים, שיראו שהמחירים הגבוהים שהם דרשו לא נענים על ידי ביקוש, יתחילו להוריד מחירים".

כספי אמר בתגובה, כי האמצעי המרכזי להורדת מחירים צריך להיות הגדלת היצע הדירות. "האמצעי להורדת מחירים הוא קיפאון? לא. האמצעי הוא אחד – הצפת השוק, להגדיל את ההיצע", אמר. "במקום להגדיל את ההיצע, האמצעי של הממשלה להוריד את מחירי הדיור הוא הקיפאון, וזה שגוי".

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

חזרה למעלה