מה דינו של ​היתר בנייה שניתן מכוחה של החלטה שפג תוקפה?

כדי לקבל היתר בנייה, יש להגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית, וככל שזו תחליט לאשר את הבקשה להיתר בנייה, ניתן יהיה להפיק את היתר הבנייה מכוחה של אותה החלטה, כל עוד היא בתוקף.
מועדי תוקפה של החלטה ליתן היתר בנייה, ואפשרויות הארכת תוקפה, קבועים ב-תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016 (להלן: "התקנות").
 
במשפטון זה נסקור את פסק דינו של בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בסוגיית הפקת היתר בנייה, מכוחה של החלטה שפג תוקפה.
 
נסיבות המקרה:
 
בבניין מגורים ברמת גן, הגיש יזם בקשה להיתר בנייה על פי תמ"א 38. כנגד הבקשה להיתר הבנייה הוגשה התנגדותו של אחד מדיירי הבניין, ולאחר שהוועדה המקומית דנה בבקשה להיתר ובהתנגדות לה, היא החליטה לאשרה, בכפוף לתנאים מסוימים.
 
לאחר שניתן היתר הבנייה, הגיש המתנגד עתירה מנהלית, בה הוא טען כי יש לבטל את היתר הבנייה, הואיל ותוקפה של ההחלטה שמכוחה הופק היתר הבנייה – פקע שמונה חודשים לפני שניתן היתר הבנייה.
 
החלטה:
 
בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה, ופסק כי למרות שהיתר הבנייה נחתם לאחר שפג תוקפה של ההחלטה לאשרו, אין מקום להורות על בטלותו.
 
בית המשפט ביאר את החלטתו וקבע כי אין בכל הפרה מהותית של הדין כדי להביא בהכרח לבטלותו של המעשה המנהלי. וכי בהתאם להלכת הבטלות היחסית – יש לבחון את מהות הפגם, ולהתאים את הסעד הראוי לכלל נסיבות המקרה.
 
אשר על כן, בנסיבות העניין, הואיל ובהתאם לתקנות, ניתן היה להאריך את תוקפה של ההחלטה ליתן את היתר הבנייה עד למועד בו ניתן ההיתר בפועל, לו הייתה מתבקשת הארכה שכזו, לפיכך, חרף העובדה שהיתר הבנייה ניתן לאחר שפג תוקפה של ההחלטה לתתו, ועל אף שלא התבקשה הארכת תוקפה של ההחלטה - אין לבטל את היתר הבנייה. וזאת מאחר שההיתר ניתן בתוך התקופה שעל פי התקנות הייתה קיימת אפשרות להאריך את תוקפה של ההחלטה – ומשכך, במקרה שכזה, ראוי להחיל את הלכת הבטלות היחסית. הלכה זאת מאפשרת להבחין בין נפקות הפגם, לבין תוצאתו המשפטית, ולהתחשב הן באינטרס של היזם ושל הדיירים להתחיל את הבנייה, והן באינטרס הציבורי, בחיזוק הבניין והוספת ממ"דים לדירות, ולא לבטל את היתר הבנייה.
 
הערת המערכת: כאמור, בית המשפט ביסס את פסק דינו על כך, שממילא ניתן היה להאריך את תוקפה של ההחלטה ליתן את היתר הבנייה. יצוין, כי גם אם הייתה חולפת  תקופה זו, אזי, בהתאם לפסיקות שונות של בתי המשפט לעניינים מנהליים, בתנאים מסוימים, קיימת לבית המשפט "סמכות טבועה" להאריך את תוקפה של החלטת הוועדה המקומית [ר' למשל את עת"מ (מינהליים ת"א) 24337-01-17 גיל ורגון נ' ועדה מקומית לתכנון ובנייה רמת גן (נבו 29.08.2017); עת"מ (מינהליים ת"א) 62795-01-18 אורן פלד נ' ועדת הערר לתכנון ובנייה מחוז תל אביב (נבו 26.03.2021)].
 
אולם, בימים האחרונים, במסגרת עת"מ (מינהליים חי') 27147-05-22 נ. נעמאן חורי בע"מ נ' הועדה המקומית לתכנון ובנייה - חיפה (נבו 22.08.2022), בית המשפט לעניינים מנהליים הטיל בכך ספק רב, תוך שהתבטא כי "שאלת הפעלת "סמכות טבועה" לשם הארכת מועדים מעבר לאלה שנקבעו בדבר חקיקה, נוגדת את סמכותו הרגילה של בית המשפט לעניינים מנהליים".
 
לפיכך, המלצתנו ליזמים הינה, שלא להשתהות, ולהפיק את היתר הבנייה במהירות המרבית, טרם שתפקע החלטתה של הוועדה המקומית.
 
[עת"מ (מינהליים ת"א) 40872-05-22 ראובן סופר נ' הועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן ואח' (נבו, 21.08.2022)].

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

חזרה למעלה